Christopher E. Forth

Becoming a Destiny: The Nietzsche Vogue in French intellectual Life, 1891-1918

Ce travail correspond à la thèse soutenue par Christopher E. Forth en 1994, State University of New York, Buffalo (USA).




This dissertation explores the reception of Friedrich Nietzsche’s philosophy in various sectors of French intellectual and cultural life at the turn of the century. Recognizing that numerous and often mutually-exclusive interpretations of Nietzsche have abounded throughout the twentieth century, this study inquires into the conditions that rendered such multiplicity possible.

Following the sociology of Pierre Bourdieu, which examines intellectual production in terms of social struggles for cultural legitimacy, the author has sketched the field of forces and divisions that constituted intellectual life in France. Taking into consideration the spheres of literature, academe, and radical politics, the author shows that commentaries on Nietzsche carried an implicit commentary on the state of the intellectual world by those groups who had a stake in that world. That is, the struggle among competing groups to posit the legitimate interpretation of Nietzsche was but one element in a continuing struggle to institute their own programs as the dominant mode of intellectual activity. What emerges is a relative uniformity of readings corresponding to shared positions and trajectories in the intellectual world.

Cette thèse explore la réception de la philosophie de Friedrich Nietzsche dans de nombreux secteurs de la vie intellectuelle et culturelle française au tournant du siècle. Reconnaissant que les interprétations nombreuses et souvent mutuellement exclusives de Nietzsche se sont multipliées tout au long du XXe siècle, cette étude enquête sur les conditions qui ont rendu une telle multiplicité possible.

À la suite de la sociologie de Pierre Bourdieu, qui examine la production intellectuelle en termes de luttes sociales pour la légitimité culturelle, l'auteur esquisse le champ des forces et des divisions qui constituent la vie intellectuelle en France. Prenant en considération les domaines de la littérature, le monde universitaire et les extrêmes politiques, l'auteur montre que les commentaires sur Nietzsche sont porteurs d'un commentaire implicite sur l'état du monde intellectuel par ces groupes qui ont un intérêt dans ce monde. Autrement dit, la lutte entre groupes concurrents pour imposer l'interprétation légitime de Nietzsche n'était qu'un élément dans une lutte continue pour instituer leurs propres programmes comme le mode dominant de l'activité intellectuelle. Il en ressort une relative uniformité des lectures correspondant à des positions et trajectoires partagées dans le monde intellectuel.